Amerika Birleşik Devletleri’nin 2025 Tarihli İthalat Tarifesi Düzenlemeleri ve Türkiye’ye Olası Etkileri
Amerika Birleşik Devletleri’nin (“ABD”) 14257 sayılı Başkanlık Kararnamesi (“Kararname”) ile ülkeler arası yapılan ticaretlerde ithalat özelinde getirilen yeni ithalat tarifeleri tanıtmıştır. Bu yazımızda tanıtılan bu gümrük tarifelerinin hukuki açıdan incelemesi ve Türkiye ticareti açısından değerlendirmesi yapılacaktır.Karşılıklı tarife, bir ülkenin dış ticaret yaptığı diğer ülkelerin kendi mallarına uyguladığı mevcut gümrük vergilerine eşdeğer şekilde, o ülkelerden ithal edilen ürünlere vergi koyması şeklinde tanımlanır. Bu yaklaşım, ülkeler arasında karşılıklılık esasını öne çıkarır..
Belirli ve dengeli tarifelerin olmaması, ülkeler arasında ticari anlamda dengesizliklere yol açabilir. Şöyle ki; düşük gümrük vergisi uygulayan ancak başka ülkeler tarafından yüksek vergiye tabi tutulan bir ülke, kendi üretmiş olduğu malı yüksek vergiler nedeniyle o ülke pazarında rekabetçi şekilde satamaz. Buna karşın, gümrük vergileri düşük olan bu ülkenin pazarı, yabancı mallar için cazip hâle gelir ve ithalat artar. Bu da ilgili ülkenin dış ticaret açığı vermesine neden olur.
Bu nedenle, karşılıklı tarife uygulaması; ticarette denge sağlamak, yerli üretimi desteklemek, müzakerelere zemin hazırlamak ve stratejik ticaret ilişkilerini geliştirmek açısından önemli yararlar sunar. Ancak bu tarifelerin ülkeler arasında bir baskı aracı olarak kullanılabilecek olması, uluslararası ticarette gerilimlerin yaşanması riskini de beraberinde getirir.
Karşılıklı tarife uygulamalarının modern hukuki dayanaklarından biri, 1934 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde kabul edilen Karşılıklı Ticaret Anlaşmaları Yasası olmuştur. Bu yasa, Büyük Buhran döneminde ticaretin daraldığı ve korumacılığın zirve yaptığı bir dönemde, dış ticareti yeniden canlandırmak amacıyla yürürlüğe girmiştir. Söz konusu yasa ile ilk kez ABD Kongresi, başkana tarifeleri düşürme ve diğer ülkelerle karşılıklı ticaret anlaşmaları yapma yetkisi vermiştir./
Bu değişiklik, ABD ticaret politikasında korumacı anlayıştan daha açık ve iş birliğine dayalı bir modele geçişin başlangıcı olmuştur. II. Dünya Savaşı sonrasında uluslararası ticaretin yeniden inşasında da büyük rol oynamış; Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması gibi küresel iş birliğini amaçlayan sözleşmelerin oluşmasına katkı sağlamıştır. Günümüzde Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) çerçevesinde sürdürülen çok taraflı ticaret düzenlemelerinde de karşılıklılık ilkesi, halen temel ilkelerden biridir.
Country | Reciprocal Tariff (%) | Country | Reciprocal Tariff (%) |
Algeria | 30% | Madagascar | 47% |
Angola | 32% | Malaysia | 24% |
Bangladesh | 37% | Mauritius | 40% |
Bosnia and Herzegovina | 35% | Moldova | 31% |
Botswana | 37% | Mozambique | 16% |
Brunei | 24% | Myanmar (Burma) | 44% |
Cambodia | 49% | Namibia | 21% |
Cameroon | 11% | Nauru | 30% |
Chad | 13% | Nicaragua | 18% |
China | 145% | Nigeria | 14% |
Côte d'Ivoire | 21% | North Macedonia | 33% |
Democratic Republic of the Congo | 11% | Norway | 15% |
Equatorial Guinea | 13% | Pakistan | 29% |
European Union | 20% | Philippines | 17% |
Falkland Islands | 41% | Serbia | 37% |
Fiji | 32% | South Africa | 30% |
Guyana | 38% | South Korea | 25% |
India | 26% | Sri Lanka | 44% |
Indonesia | 32% | Switzerland | 31% |
Iraq | 39% | Syria | 41% |
Israel | 17% | Taiwan | 32% |
Japan | 24% | Thailand | 36% |
Jordan | 20% | Tunisia | 28% |
Kazakhstan | 27% | Vanuatu | 22% |
Laos | 48% | Venezuela | 15% |
Lesotho | 50% | Vietnam | 46% |
Libya | 31% | Zambia | 17% |
Liechtenstein | 37% | Zimbabwe | 18% |
Malawi | 17% |
ABD’nin belirlediği bu yeni düzenleme DTÖ’nün temel sözleşmelerinden biri olan Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması’nın 1.maddesinde belirlenen En Çok Kayrılan Ülke (Most Favoured Nation) ilkesine aykırılık oluşturmaktadır. Bu sebeple ABD’nin DTÖ tarafından yaptırımlara tabi tutulması söz konusu olabilir.
Yeni düzenlemeye göre Türkiye, ek vergilere tabi tutulmamış ve %10’luk standart tarife oranı ile vergilendirilen ülkeler arasında yer almıştır.
Daha önce birçok kalemde %0 veya daha düşük oranlarda gümrük vergisine tabi olan Türkiye için bu yeni oran artış anlamına gelmektedir. Bu artış, özellikle otomotiv, tekstil ve elektronik sektörlerinde ihracatın maliyetlerini artırabilir. Ancak Türk ihracatçılarının alternatif pazarlar araştırması, maliyet yönetimini optimize etmesi ve ABD pazarında fiyat ayarlamaları yapması, bu yeni düzenlemeye karşı alınacak en önemli stratejilerdir. Ayrıca belirtmek gerekir ki, Türkiye’nin diğer ülkelere kıyasla en düşük vergi diliminde yer alması, görece avantajlı bir durumdur.
Özellikle tekstil sektörü açısından bu gelişme Türkiye lehine bir fırsat yaratabilir. ABD’nin Türkiye’ye tekstil sektörü özelinde uyguladığı vergi oranları ürün çeşidine göre %10 ile %20 arasında farklılık göstermekte olup Türkiye’nin tekstil alanında doğrudan rakibi olan Çin, Hindistan, Güney Kore, Pakistan, Tayvan gibi ülkelere daha yüksek oranlarda ek vergiler uygulanacak olması, Türkiye'nin ABD pazarında daha rekabetçi bir konuma gelmesini sağlayabilir.
Söz konusu düzenlemelerle birlikte, Türkiye'nin tekstil sektörü haricinde, AB ülkeleri ve ABD'ye ihracat yapan birçok Asya ülkesine kıyasla daha avantajlı gümrük tarifelerine sahip olduğu görülmektedir. Özellikle Hindistan, Bangladeş, Çin ve Endonezya gibi ülkelerin ABD ile ticarette yüksek gümrük vergilerine tabi tutulduğu dikkate alındığında, Türkiye'nin çok daha avantajlı bir konumda bulunduğu açıktır. Bu çerçevede, önümüzdeki dönemde Türkiye'nin ABD'ye yönelik ithalatlarda bir ticaret merkezi haline gelmesi beklenmektedir.
Bu makale ile ilgili sorularınız için katkıda bulunan kişilerle veya info@npartners.com.tr adresiyle iletişime geçebilirsiniz.
KAYNAKÇANazlı Özkul | Beliz Deveci | Elif Tanyeri |
Kurucu Avukat | Yasal Stajyer | Avukat |
T: +90 533 413 75 03 | T: +90 544 103 46 06 | T: +90 533 600 11 05 |
nazli@npartners.com.tr | beliz@npartners.com.tr | elif@npartners.com.tr |
Bu web sitesinde, cihaz bilgileri ve kişisel verileriniz, çerezler ve benzeri teknolojiler aracılığıyla işlenmektedir. Bu işlem; içerik sunumu, harici hizmetler ve üçüncü taraf bileşenlerin entegrasyonu, istatistiksel analiz ve ölçüm, kişiselleştirilmiş reklam gösterimi ile sosyal medya özelliklerinin entegrasyonunu amaçlamaktadır. İşleme türüne bağlı olarak veriler, üçüncü taraflarla paylaşılabilir ve bu taraflarca da işlenebilir. Bu onay tamamen isteğe bağlıdır, web sitemizi kullanmak için zorunlu değildir
Kişisel verileriniz; veri sorumlusu olarak Firma Adı (“ŞİRKET” veya N Partners” olarak adlandırılacaktır.) tarafından işletilen (www.npartners.com.tr) internet sitesini ziyaret edenlerin gizliliğini korumak Kurumumuzun önde gelen ilkelerindendir. Bu Çerez Kullanımı Politikası (“KVKK”), tüm web sitesi ziyaretçilerimize ve kullanıcılarımıza hangi tür çerezlerin hangi koşullarda kullanıldığını açıklamaktadır.
Çerezler, bilgisayarınız ya da mobil cihazınız üzerinden ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır.
Genellikle ziyaret ettiğiniz internet sitesini kullanmanız sırasında size kişiselleştirilmiş bir deneyim sunmak, sunulan hizmetleri geliştirmek ve deneyiminizi iyileştirmek için kullanılır ve bir internet sitesinde gezinirken kullanım kolaylığına katkıda bulunabilir. Çerez kullanılmasını tercih etmezseniz tarayıcınızın ayarlarından Çerezleri silebilir ya da engelleyebilirsiniz. Ancak bunun internet sitemizi kullanımınızı etkileyebileceğini hatırlatmak isteriz. Tarayıcınızdan Çerez ayarlarınızı değiştirmediğiniz sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiğinizi varsayacağız.
İnternet sitelerinde yer alan çerezlerde, türüne bağlı olarak, siteyi ziyaret ettiğiniz cihazdaki tarama ve kullanım tercihlerinize ilişkin veriler toplanmaktadır. Bu veriler, eriştiğiniz sayfalar, incelediğiniz hizmet ve ürünler, tercih ettiğiniz dil seçeneği ve diğer tercihlerinize dair bilgileri kapsamaktadır.
Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Sitede tercih ettiğiniz dil ve diğer ayarları içeren bu küçük metin dosyaları, siteye bir sonraki ziyaretinizde tercihlerinizin hatırlanmasına ve sitedeki deneyiminizi iyileştirmek için hizmetlerimizde geliştirmeler yapmamıza yardımcı olur. Böylece bir sonraki ziyaretinizde daha iyi ve kişiselleştirilmiş bir kullanım deneyimi yaşayabilirsiniz.
İnternet Sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Oturum çerezlerini ziyaretinizi süresince internet sitesinin düzgün bir şekilde çalışmasının teminini sağlamaktadır. Sitelerimizin ve sizin, ziyaretinizde güvenliğini, sürekliliğini sağlamak gibi amaçlarla kullanılırlar. Oturum çerezleri geçici çerezlerdir, siz tarayıcınızı kapatıp sitemize tekrar geldiğinizde silinir, kalıcı değillerdir.
Bu tür çerezler tercihlerinizi hatırlamak için kullanılır ve tarayıcılar vasıtasıyla cihazınızda depolanır Kalıcı çerezler, sitemizi ziyaret ettiğiniz tarayıcınızı kapattıktan veya bilgisayarınızı yeniden başlattıktan sonra bile saklı kalır. Tarayıcınızın ayarlarından silinene kadar bu çerezler tarayıcınızın alt klasörlerinde tutulurlar.
Kalıcı çerezlerin bazı türleri; İnternet Sitesini kullanım amacınız gibi hususlar göz önünde bulundurarak sizlere özel öneriler sunulması için kullanılabilmektedir.
Kalıcı çerezler sayesinde İnternet Sitemizi aynı cihazla tekrardan ziyaret etmeniz durumunda, cihazınızda İnternet Sitemiz tarafından oluşturulmuş bir çerez olup olmadığı kontrol edilir ve var ise, sizin siteyi daha önce ziyaret ettiğiniz anlaşılır ve size iletilecek içerik bu doğrultuda belirlenir ve böylelikle sizlere daha iyi bir hizmet sunulur.
Ziyaret ettiğiniz internet sitesinin düzgün şekilde çalışabilmesi için zorunlu çerezlerdir. Bu tür çerezlerin amacı, sitenin çalışmasını sağlamak yoluyla gerekli hizmet sunmaktır. Örneğin, internet sitesinin güvenli bölümlerine erişmeye, özelliklerini kullanabilmeye, üzerinde gezinti yapabilmeye olanak verir.
İnternet sitesinin kullanım şekli, ziyaret sıklığı ve sayısı, hakkında bilgi toplayan ve ziyaretçilerin siteye nasıl geçtiğini gösterirler. Bu tür çerezlerin kullanım amacı, sitenin işleyiş biçimini iyileştirerek performans arttırmak ve genel eğilim yönünü belirlemektir. Ziyaretçi kimliklerinin tespitini sağlayabilecek verileri içermezler. Örneğin, gösterilen hata mesajı sayısı veya en çok ziyaret edilen sayfaları gösterirler.
Ziyaretçinin site içerisinde yaptığı seçimleri kaydederek bir sonraki ziyarette hatırlar. Bu tür çerezlerin amacı ziyaretçilere kullanım kolaylığı sağlamaktır. Örneğin, site kullanıcısının ziyaret ettiği her bir sayfada kullanıcı şifresini tekrar girmesini önler.
Ziyaretçilere sunulan reklamların etkinliğinin ölçülmesi ve reklamların kaç kere görüntülendiğinin hesaplanmasını sağlarlar. Bu tür çerezlerin amacı, ziyaretçilerin ilgi alanlarına özelleştirilmiş reklamların sunulmasıdır.
Aynı şekilde, ziyaretçilerin gezinmelerine özel olarak ilgi alanlarının tespit edilmesini ve uygun içeriklerin sunulmasını sağlarlar. Örneğin, ziyaretçiye gösterilen reklamın kısa süre içinde tekrar gösterilmesini engeller.
Çerezlerin kullanımına ilişkin tercihlerinizi değiştirmek ya da çerezleri engellemek veya silmek için tarayıcınızın ayarlarını değiştirmeniz yeterlidir.
Birçok tarayıcı çerezleri kontrol edebilmeniz için size çerezleri kabul etme veya reddetme, yalnızca belirli türdeki çerezleri kabul etme ya da bir internet sitesinin cihazınıza çerez depolamayı talep ettiğinde tarayıcı tarafından uyarılma seçeneği sunar.
Aynı zamanda, daha önce tarayıcınıza kaydedilmiş çerezlerin silinmesi de mümkündür.
Çerezleri devre dışı bırakır veya reddederseniz, bazı tercihleri manuel olarak ayarlamanız gerekebilir, hesabınızı tanıyamayacağımız ve ilişkilendiremeyeceğimiz için internet sitesindeki bazı özellikler ve hizmetler düzgün çalışmayabilir. Tarayıcınızın ayarlarını aşağıdaki tablodan ilgili link’e tıklayarak değiştirebilirsiniz.
İnternet Sitesi Gizlilik Politikası 10/10/2024 tarihlidir. Politika’nın tümünün veya belirli maddelerinin yenilenmesi durumunda Politika’nın yürürlük tarihi güncellenecektir. Gizlilik Politikası Kurum’un internet sitesinde (www.npartners.com.tr) yayımlanır ve kişisel veri sahiplerinin talebi üzerine ilgili kişilerin erişimine sunulur.
Firma Adı: N Partners
Adres: Tesvikiye Mah. Sakayik Sk. No:42 D:6 Sisli/Istanbul - Türkiye
Telefon: +90 507 604 2325
E – Posta: info@npartners.com.tr
Web Adresi: www.npartners.com.tr